Vlucht geannuleerd door Ryanair? Wat zijn jouw rechten?
De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair gaat in de komende weken duizenden vluchten annuleren. Dit onder meer omdat het personeel van Ryanair dit jaar nog achterstallige vakantiedagen moet opnemen. Passagiers worden kort voor vertrek van hun vlucht per e-mail op de hoogte gesteld van de annulering. Onlangs heeft Ryanair een lijst gepubliceerd van geannuleerde vluchten. Is jouw vlucht geannuleerd? Lees dan hier wat jouw rechten zijn.
Andere vlucht of geld terug
Bij annulering van jouw vlucht binnen 14 dagen vóór de vlucht heb je recht op een alternatieve vlucht of kun je ervoor kiezen om je geld terug te krijgen. Kies je ervoor om geld terug te krijgen dan moet Ryanair het ticket binnen zeven dagen terugbetalen.
Recht op verzorging: eten, drinken, hotelovernachting
Mocht je kiezen voor een alternatieve vlucht, dan is Ryanair verplicht verzorging aan te bieden totdat de nieuwe vlucht vertrekt. Dat betekent dat Ryanair moet zorgen voor eten en drinken en dat je recht hebt op twee gratis telefoongesprekken.
Indien je een vlucht krijgt aangeboden die een of meerdere dagen later vertrekt, dan moeten ook de kosten voor een hotelovernachting worden vergoed, inclusief de kosten van en naar het vliegveld.
Als Ryanair geen verzorging aanbiedt, kun je hier in alle redelijkheid zelf voor zorgen en de kosten bij Ryanair terugvorderen. Het is dan ook belangrijk om alle bonnen en betalingsbewijzen goed te bewaren.
Recht op financiële compensatie
Als je vlucht is geannuleerd, heb je op basis van Europese Wetgeving (Verordening 261/2004) recht op een financiële compensatie, tenzij Ryanair jou binnen zeven dagen voor vertrek een alternatieve vlucht heeft aangeboden die:
- niet eerder dan één uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en
- jou minder dan twee uur later dan de geplande aankomsttijd op de eindbestemming brengt.
De hoogte van de financiële compensatie ligt tussen de € 125,- en € 600,- per passagier en is afhankelijk van de vliegafstand en de duur van de vertraging.
Vergoeding van schade door annulering
Verder zou je ook schadevergoeding kunnen vorderen indien je schade hebt geleden die het directe gevolg is van de annulering van de vlucht. Denk hierbij aan de kosten voor hotelovernachtingen die niet meer kunnen worden geannuleerd of de kosten voor parkeren op de luchthaven.
Vragen of claim indienen?
Heb je vragen over dit onderwerp of wil je een claim indienen omdat je vlucht vertraagd is? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We werken op basis van “no cure, no pay”. Dat betekent dat je ons vooraf niets hoeft te betalen en alleen een succes fee bent verschuldigd op het moment dat de luchtvaartmaatschappij tot betaling overgaat.
1 reactie