RechtOp Juristen
Kerkraderweg 13, Heerlen
Tel. 045 5112657


Webwinkels doen maar wat!

Online shoppen wordt steeds populairder. Veel webshops lappen de regels die gelden voor online winkelen aan hun laars. Hierbij een voorbeeld uit de praktijk.

Een klant dacht online de perfecte outfit te hebben gevonden en ook nog eens voor de helft van de prijs. Het kledingstuk bleek echter minder leuk dan verwacht. Na het kledingstuk te hebben teruggestuurd, ontving de klant een e-mail met de mededeling dat het artikel niet werd teruggenomen. In de algemene voorwaarden stond immers vermeld dat afgeprijsde artikelen niet retour konden worden gestuurd en dat de klant hier bij de bestelling mee akkoord was gegaan.

Onzin, natuurlijk! Iedere consument heeft het recht om een artikel binnen zeven dagen te retourneren, ongeacht de reden. Ook als het een afgeprijsd artikel betreft! Dat in de algemene voorwaarden iets anders staat vermeld doet niet ter zake, aangezien deze bepaling in strijd is met een dwingende wetsbepaling, waarvan niet ten nadele van de consument – in algemene voorwaarden – mag worden afgeweken. Na een boze brief heeft de webwinkel het kledingstuk retour genomen, het aankoopbedrag terugbetaald en de algemene voorwaarden even later aangepast!

Goed om te weten is dat ook de verzendkosten moeten worden terugbetaald. Wanneer de consument gebruikt maakt van het retourrecht, heeft hij recht op volledige terugbetaling van het aankoopbedrag, inclusief de kosten van verzending en eventuele administratiekosten die de klant bij de bestelling heeft betaald. De kosten van terugzending komen wel voor rekening van de consument.

Reageer