RechtOp Juristen
Kerkraderweg 13, Heerlen
Tel. 045 5112657


Nieuwe regels voor webwinkels

Er gelden nieuwe regels voor webwinkels. Hieronder informeren wij u in het kort over een aantal belangrijke wijzigingen.

Bedenktijd
– De bedenktijd is verlengd van 7 dagen naar 14 dagen en gaat in op het moment dat de consument het product heeft ontvangen. De bedenktijd kan zelfs worden verlengd tot maximaal een jaar, indien de webwinkel niet de vereiste informatie heeft verstrekt.
– De bedenktijd is niet van toepassing op producten die niet geschikt zijn om te worden teruggestuurd om bijvoorbeeld hygiënische redenen. De consument dient hier wel vooraf over te worden geïnformeerd.
– Indien de consument de producten wil retourneren, dient hij dit binnen 14 dagen aan de webwinkel kenbaar te maken.
– Het aankoopbedrag, inclusief verzendkosten (!), dient binnen 14 dagen te zijn terugbetaald. Deze termijn begint te lopen op het moment dat de webwinkel de ontbindingsverklaring van de consument heeft ontvangen.

Informatieverplichting
– De webshop dient een modelformulier aan de consument te verschaffen waarmee de consument het herroepingsrecht kan inroepen. De consument is echter niet verplicht dit formulier te gebruiken en kan dus ook per e-mail aangeven dat hij de producten wilt retourneren.
– Indien de verzendkosten voor het retourneren van een product voor rekening van de consument komen, dient de webwinkelier de consument hier voor de koop op te wijzen.
– De webshop dient aan te geven dat de consument recht heeft op een deugdelijk product.
– De consument dient expliciet akkoord te gaan met opties die geld kosten zoals een verzekering. Dat betekent dat de consument deze opties zelf moet aanvinken. Het reeds aangevinkt zijn van deze mogelijkheden is niet voldoende!
– Voordat de consument de bestelling plaats moet deze een overzicht krijgen van de volledige bestelling.

Heel leuk al die regels, maar wat als een webwinkel zich niet aan de regels houdt? De consument krijgt dan in beginsel meer rechten. Zo komt in sommige gevallen geen overeenkomst tot stand, hoeft de consument de kosten voor retour niet te betalen, of wordt het retourrecht uitgebreid naar een jaar!

Voor webwinkels is het van groot belang dat zij hun website en algemene voorwaarden aan de nieuwe regels aanpassen. Heeft u vragen over dit onderwerp, neem dan gerust even contact met ons op.

Neem contact op

Reageer