RechtOp Juristen
Kerkraderweg 13, Heerlen
Tel. 045 5112657


Misverstanden over garantie

Een groot misverstand is dat vaak wordt gedacht dat je als koper na verstrijking van de garantietermijn geen rechten meer hebt als het product kapot gaat. Dat is niet juist. Je mag ervan uitgaan dat een nieuw product een behoorlijke tijd zonder problemen functioneert. De lengte van deze periode staat niet vast, maar hangt af van allerlei omstandigheden: prijs product, mededelingen verkoper, merkproduct, aard product: nieuw of tweedehands etc.

Twee jaar garantie?
Een belangrijk misverstand is dat je maximaal twee jaar garantie zou hebben. Deze periode van twee jaar bestaat wel, maar is een minimumtermijn vanuit Europa. Nederland heeft ervoor gekozen om consumenten een hogere bescherming te geven. De garantietermijn duurt in Nederland zolang je mag verwachten dat een product meegaat.

Eerste half jaar
Gaat het product binnen een half jaar kapot, dan sta je als consument extra sterk. De wet gaat er namelijk vanuit dat alle gebreken die zich in het eerste half jaar openbaren al bij aanschaf aanwezig waren. De wet gaat er dus vanuit dat je een gebrekkig product hebt gekocht. Het is dan de verkoper die moet bewijzen dat de consument het gebrek zelf heeft veroorzaakt.

Fabrieksgarantie
Veel verkopers verschuilen zich vaak achter de fabrikant. Met de fabrikant heb je als consument echter niets te maken. Je hebt namelijk een koopovereenkomst gesloten met de verkoper, niet met de fabrikant! Gaat een product kapot, dan kun je de verkoper hierop aanspreken en vragen om herstel of vervanging en als dat niet mogelijk blijk om teruggave van het aankoopbedrag. De verkoper zal het probleem dan zelf me de fabrikant moeten oplossen. De praktijk laat echter zien dat veel verkopers hun verantwoordelijkheid niet nemen waardoor de consument opdraait voor allerlei kosten zoals kosten voor onderzoek, reparatie of vervanging.

Verlengde garantie
Door veel verkopers wordt tegen forse betaling een verlengde garantie aangeboden. Lees altijd goed de voorwaarden. De praktijk laat namelijk zien dat het bijkopen van garantie duur en onnodig is. Met het bijkopen van garantie worden meestal dezelfde rechten gekocht die je als consument al op basis van de wet hebt!

Wilt u meer informatie over garantie, neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een gratis gesprek.

Neem contact op

Reageer